dinsdag 24 september 2013

Mijn gekozen eductatief aanbod voor de lagere school.


Mijn gekozen educatief aanbod is 'Over loop naar de pomp'.

Hoe heb ik dit nu gevonden?


Door op google 'educatief aanbod' in te typen, kreeg ik een hele lijst met interessante en minder interessante activiteiten. Na een tijdje te hebben gezocht vond ik 'Over loop naar de pomp'. Het sprak me meteen aan. Ook omdat het erg goed kadert in de lessen wereldoriëntatie. Omdat ik tijdens mijn SWOT al aangaf dat techniek niet mijn favoriete WO-thema is, heb ik toch gekozen voor een thema met een technisch kantje. Grensverleggend voor mezelf en hopelijk ook voor mijn toekomstige leerlingen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in derdewereldlanden. Dit heeft als grote reden dat mijn ouders me sinds kleins af aan in contact hebben laten komen met deze landen. Ik heb er al erg veel met mijn eigen ogen bekeken en ervaren. Het heeft altijd een grote indruk op me nagelaten. Waarom het thema me nog aanspreekt heeft te maken met de actualiteit. Ik vind dat kinderen zich bewust moeten worden hoe we water verkrijgen en dat we er zuinig mee moeten omspringen. Het is voor vele mensen in de derde wereld en ook bij ons een bron om te kunnen overleven. Ook houdt het project zich bezig met een hele andere invalshoek. De leerlingen maken ook kennis met de fauna en de flora in het water en met het water in ons eigen lichaam. Je kan ook met de leerlingen op bezoek gaan bij 'de Fondatie'. Hier kunnen kinderen zelf in een meer fauna en flora in het water gaan vangen en zelf onderzoeken. Ook kan je zelf een waterscan laten uitvoeren over het verbruik van water in je eigen school.

logo kleurHet aanbod is zeer ruim. Je kan er veel kanten mee op. Zo biedt het project workshops en rondleidingen aan in allerlei bedrijven en waterlopen. Ook hebben ze oog voor didactisch materiaal voor leerkrachten en leerlingen in de vorm van werkbladen, spelletjes, ontleenkoffers, cd-roms, lesmappen, beeldmateriaal, dvd's,... De rondleidingen en workshops vind ik ook een positief aspect. Dit omdat leerlingen tijdens workshops zelf leren ervaren. Zo kan je met je klas de workshop 'In de weer voor water' volgen. Dit is een lespakket waarmee je in de klas aan de slag kan gaan rond water in ons lichaam, in onze omgeving en in de wereld. Deze wordt aangevuld door een workshop waarin men de focus legt op water in de wereld.

beantwoordt het aan de visie?

Kinderen leren hier zeker vele basisvaardigheden en basisinzichten. Ze leren zelf zaken onderzoeken en leren conclusies te maken. Ook werken kinderen met hun handen en hun hoofd tegelijkertijd. Multiperspectiviteit is zeker en vast aanwezig, dit omdat je met het thema erg veel verschillende kanten uit kan. Ook biedt het project oog aan alle wegen die je via het thema kan betreden.
Het is zeker en vast een thematisch project, want leerlingen werken en ervaren alles rond het thema water. Leerlingen mogen tijdens deze lessen ook veel zelf doen. Zo kunnen ze spelletjes spelen, werkblaadjes invullen tijdens actief onderzoek,....
Leerlingeninitiatief is niet rechtstreeks aanwezig maar ik zou als leerkracht een keuze maken samen met de kinderen waar ze nu net de focus op willen leggen. Zoals ik reeds zei, sluit het thema erg goed aan bij de werkelijkheid. Waternood/teveel is erg actueel en komt bijna wekelijks in het nieuws. Er worden ook erg veel verschillende werkvormen aangeboden zoals spelletjes, workshops, begeleidingen, zelfstandig werk, groepswerk,.... Of het in de leefwereld van kinderen speelt? Ik denk van wel. Kinderen vragen zich ook vaak af hoe water uit een kraan komt. Hoeveel water er in de wereld is,.... Kinderen zijn hier erg nieuwsgierig naar, maar spijtig genoeg worden thema's zoals deze niet zo snel aangeboden in scholen. Er is zowel een aanbod voor de eerste, tweede als derde graad. Deze over het hele aanbod heen.

Super leuk idee!
Als ik later rond thema's mag werken in mijn klaspraktijk, zal ik zeker niet twijfelen dit project te steunen!


http://loopnaardepomp.be/over-loop-naar-de-pomp-2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten