dinsdag 26 november 2013

Wij leren over de feesten in november!


Wat wij leren over de feesten in november?

Op 7 november, maakten we een uitstap naar het kerkhof. Daar leerden we over Allerheiligen, Allerzielen en Wapenstilstand. 
De kinderen werd gevraagd om eens goed rond te kijken wat ze allemaal zagen. Ik verzamelde samen met de leerlingen rond een grafzerk met vele chrysanten. Aan de leerlingen werden allerlei vragen gesteld over het kerkhof. Sommige onder hen zagen zombies, andere zagen blauw licht of een hand uit een graf steken. Wat een verbeelding, hebben die leerlingen toch! Als juf haal je dan ook wel eens een grapje uit met je leerlingen en speel je het verhaal een beetje mee. 
Daarna waren we terug bij de les. Aan de leerlingen werd gevraagd wat ze zagen op een grafzerk. Sommige zagen foto's, andere teksten, weer anderen kwamen terug op de bloemen. De leerlingen werden wel even stil toen ik vertelde over de familiegraven. Ze konden moeilijk verstaan dat daar zoveel mensen samen begraven werden. Ook vroeg ik hoe ze dachten dat zo iemand bij in een graf gelegd werd. Daar sloeg de fantasie weer even op hol, maar het was fijn te horen dat de leerlingen het zo interessant vonden. Uiteindelijk vertelde ik hen hoe het echt gebeurde. 
Als slot gingen we ook nog even naar het herdenkingsbeeld van de overleden soldaten uit de oorlog. Daar kom ik een naald horen vallen. De leerlingen vonden het eng dat er zoveel mensen in de oorlog gestorven waren. Vooraleer we een laatste groet brachten aan de soldaten, las ik hen een verhaal voor over 'De eend, de dood en de tulp'. 
Een betere timing vond het weer niet, om zijn druppels op de aarde te laten storten. Dus brachten we onze laatste groet en legde ieder kind een roosje neer op het beeld. 
Terug aangekomen in de klas, vertelde ik het verhaal nog even verder. De kinderen vond het een geweldige uitstap en hebben er veel uit opgestoken. Dit heb ik gemerkt tijdens de herhalingsles over de feesten. 
Als instap, had ik een quiz gemaakt over het kerkhof. De leerlingen moesten in groepjes de juiste antwoorden proberen vinden. Dit liep aardig goed! Iedereen kon bijna alle vragen oplossen! 
Knap hoor 2B!
Vervolgens had ik spelletjes gemaakt om de leerstof verder in te oefenen. In het hoekenwerk, konden de leerlingen slangenoorlog en novemberkwartet spelen. In de derde hoek, werd er een brief met vragen geschreven naar een Heilige. 
Hieruit volgde heel interessante vragen. Over deze vragen heb ik op een later tijdstip kort met de leerlingen over gefilosofeerd! 

Aan deze domeinen heb ik gewerkt:
mens het het muzische:  De leerlingen verwoorden wat ze van het standbeeld vinden.
mens en zingeving: De leerlingen leren inzien waarom mensen worden herdacht, waarom mensen naar het kerkhof gaan, ....
mens en natuur leren over de kerkhofbloemen, de chrysanten.
mens en medemens Leren respect tonen voor elkaar en de overledenen, kunnen zich aan afspraken houden.
mens en tijd De leerlingen leren over de data van de oorlogen en leren ook over de leeftijden van de gestorven personen.
mens en ruimte De leerlingen komen in contact met een rustplaats, een kerkhof. Het is een specifieke plaats waar mensen begraven liggen, leren de weg naar het kerkhof kennen.

Wat ik hieruit meeneem voor later, is dat het erg belangrijk is om met leerlingen echt op pad te gaan. Daar leren ze echt het meeste uit. Leerlingen worden met hun neus op de feiten gedrukt en onthouden ook veel meer over dingen die ze zelf beleven!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten