Een rapport, het meest onnuttige document der tijden. Ik had er vroeger een hekel aan en dat is er niet beter op geworden. Het toont aan wat je kan, dat wordt gezegd. Maar wat als je net die ene toets er even niet met je gedachten bij was? In rapporten draait alles te veel rond kennis. Ik ben voorstander van een rapport waar ook vaardigheden opstaan. Zo kan je zien waar het misloopt bij het kind op manier van handelen. Vaak ligt dit aan de oorzaak van de problematiek tijdens het leren. Een kind doormaakt vele stappen in zijn leven. Als je als kind geen hoogvlieger bent op school, beleef je vaak minder succeservaringen door de commentaar van leraren en ouders. Fout, fout en nog eens fout. Ik ben ervan overtuigd dat alle kinderen kunnen leren. De ene wat sneller dan de andere. De fout ligt gewoon vaak bij de leerkracht. Leerkrachten moeten kinderen van binnenuit motiveren. Kinderen die laag scoren worden vaak weggetrokken uit de klasgroep om bij te werken. Dat is geen positief gegeven voor leerlingen. Zo worden ze nog eens met de neus op de feiten gedrukt dat ze niet meekunnen of achterstaan met een bepaald vak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten